-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46609 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:55

منظور از جنوبكم در آيه 102 نساء چيست؟

خداوند در آيه 102 سوره نساء مي فرمايد: پس از اتمام نماز ياد خدا را فراموش نكنيد و در حال ايستادن و نشستن و زماني كه بر پهلو خوابيدهايد، به ياد خدا باشيد و از او كمك بگيريد.

آيه شريف ياد خداوند را بعد از نماز خوف (در حال جنگ) بيان مي كند؛ بنابراين، منظور از ياد خدا در حال قيام و قعود و بر پهلو خوابيدن ممكن است حالات استراحت در فاصله هايي كه در ميدان جنگ واقع مي شود باشد.

نيز ممكن است به معني حالات مختلف جنگي كه سربازان گاهي در حال ايستادن و زماني نشستن و زماني به پهلو خوابيدن، سلاحهاي مختلف جنگي را از جمله وسيله تيراندازي را به كار مي برند باشد.

اين آيه اگر چه ياد خداوند را پس از نماز خوف بيان مي كند، اما اختصاص به آن ندارد.

اين آيه اشاره به يك دستور مهمّ اسلامي است كه معناي نماز خواندن در اوقات معيّن اين نيست كه در ساير حالات انسان از ياد خدا غافل بماند، بلكه نماز يك دستور انضباطي است كه روح توجه به پروردگار را در انسان زنده مي كند اما مي تواند در فواصل نمازها خدا رابه خاطر داشته باشد، خواه در ميدان جنگ باشد، يا در غير ميدان جنگ.

آيه فوق در روايات متعدّدي به كيفيت نمازگزاردن بيماران تفسير شده است كه اگر بتوانند ايستاده و اگر نتوانند، نشسته و اگر باز نتوانند، به پهلو بخوابند و نماز را به جا آورند.

اين تفسير يك نوع تعميم و توسعه در معناي آيه است، اگر چه آيه مخصوص به اين مورد نيست.(1)

پي نوشتها:

1. تفسير نمونه، ج 4، ص 104؛ نورالثقلين، ج 1، ص 545.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.